Posnetek webinarja Obravnava pacienta na daljavo

Webinar z demonstracijo za zdravnike je gostila Zdravniška zbornica Slovenije, sodelovala sta tudi ZZZS in NIJZ, s podporo partnerjev

Najavo dogodka s programom si lahko prebereš tukaj.

VPRAŠANJA UDELEŽENCEV IN SODELUJOČIH GOVORCEV

Webinar Obravnava pacienta na daljavo, v soorganizaciji ZZS, NIJZ, ZZZS in HealthDay.si, 27.5.2020

V1: Kako bo videoposvet ovrednoten s strani ZZZS, verjetno ne enako kot pregled v ambulanti?

Odgovarja ZZZS: ZZZS vrednoti storitve na podlagi podatkov, ki jih pripravi stroka - praviloma pristojni Razširjeni strokovni kolegij. Cena vključuje stroške dela, ki so določeni na podlagi kadrovskega profila (zdravnik, zdravnik specialist, med. sestra, …) in trajanja storitve, materialnih stroškov in amortizacije. Postopek je vedno enak, ZZZS izdela dodatno marsikatero stroškovno analizo in primerjave, poskuša najti podobne primere tudi v tujini. Videoposvet bo torej vrednoten na podlagi vseh teh podatkov. V družinski medicini je način plačevanja specifičen: približno polovico prejme ambulanta kot glavarino (odvisno od števila opredeljenih oseb), drugo polovico pa glede na opravljene storitve. Tudi ta način se upošteva pri vrednotenju storitev in pri načrtovanju obsega pogodbenih storitev na leto.

V2: Dr. Stepanovič je govoril o novi platformi, ki omogoča varnejše poslovanje med pacientom in zdravnikom. Prosim za več pojasnil za kakšno platformo gre v tem primeru.

Odgovarja HealthDay.si: Praktično vse programske hiše v Sloveniji so se v času koronavirusa, ali tudi že pred tem, odzvale in so v svoje programe za zdravstvo vključile rešitev za videoposvet. V samem webinarju smo razkrili, katero rešitev je uporabil dr. Stepanovič.

Predstavljene rešitve ne zajemajo vseh rešitev, zato vse tiste programske hiše, ki v prihodnje želite biti vključene v naše preglede, vabimo, da se vpišejo v register DIH.HealthDay.si.

V3: Katerim zdravnikom v Sloveniji je na voljo video posvet? Koliko zdravnikov ga uporablja?

Odgovarja HealthDay.si: V dogovoru z Zdravniško zbornico Slovenije bomo pripravili anketo o tem, koliko zdravnikov in zobozdravnikov uporablja video posvet in na kakšen način. Vprašali jih bomo tudi, ali uporabljajo katerega od e-pristopov za konziliarno delo.

V4: Ali je predvideno kakšno izobraževanje o zdravstveni pismenosti (?) in uporabi telemedicine, da bodo lahko predstavniki starejše populacije (ki imajo večje tveganje za okužbo) ali druge družbene skupine, ki tehnologije ne poznajo dobro,  lahko uporabljale te storitve in ne bodo izključeni?

Odgovarja HealthDay.si: HealthDay.si in NIJZ sta v sodelovanju s Simbiozo v letu 2018 razvila učne vsebine za starejše za uporabo portala zVem in nekaterih telemedicinskih tehnologij. Izvedli smo 8 delavnic. Želimo si, da bi tovrstno izobraževanje lahko izvedli v vsaki slovenski občini, v vsakem domu starejših občanov in v vsakem zdravstvenem domu.

Trenutno sredstev za izvajanje nadaljnjih izobraževanj nimamo.

V5: Pozdravljeni, sam sem obravnavi pacienta na daljavo naklonjen. Menim, da je koronakriza priložnost, da se DEL obravnav za vedno preseli "na daljavo". Nekaterih obravnav seveda nikoli ne bomo mogli kakovostno in varno opraviti na daljavo. Moje vprašanje: izvzemši vprašanje varovanja os. podatkov - ali trenutna zakonodaja sploh dopušča tovrstno obravnavo? V času najstrožjih ukrepov v Sloveniji se je namreč nekaj pacientov samoiniciativno obrnilo na Varuha človekovih pravic g. Svetino, češ da so jim kršene pravice do obravnave pri zdravniku, čeprav obravnave de facto so bile, vendar na daljavo in ni prišlo do napake/neželenega dogodka. Obravnave so bile kakovostne, vendar pač brez osebnega stika.

Odgovarja NIJZ: Z naše strani predstavljene rešitve ePosvet, Teleradiologija in Telekap imajo zakonsko podlago za obdelavo osebnih podatkov v Zakonu o zbirkah s področja zdravstvenega varstva (ZZPPZ), prav tako je v Pravilniku o pooblastilih za obdelavo podatkov v Centralnem registru podatkov o pacientih urejen način in obseg dostopa do zdravstvenih podatkov, varovanje podatkov pa se izvaja skladno z Splošno uredbo o varstvu podatkov in s priporočili mednarodnih standardov, predvsem ISO 27001. Pri telemedicini ne gre zgolj za vprašanje prenosa podatkov, ampak tudi za način komunikacije med zdravnikom in bolnikom v sklopu medicinske obravnave. Glede na epidemiološko izkušnjo in posledično povečan interes zdravstvene stroke za tovrstne rešitve, smo prepričani, da je celovita ureditev področja ena od prioritet, tudi zaradi morebitnih postopkov obravnave napake oziroma neželenega dogodka.

V6: Pozdravljeni, vsekakor je del obravnav možno opraviti na daljavo, kar je dobro.  Nova pravila sprejemov, in srečevanja pacientov zmanjšujejo možno število obravnav v enakem časovnem obdobju kot prej. Zakaj MZZ ne podeli več koncesij ponudnikom samoplačniških storitev, ki drugače nimajo možnosti vstopa v sistem? S tem bi omogočili število obravnav kot v času pred virusom.

Odgovarja ZZZS: Več koncesij ali kakršnokoli drugačno povečanje obsega ali vrednosti storitev (zaradi daljšega trajanja in dodatne varovalne opreme) neposredno podraži storitve. Vprašanje je torej povezano izključno s sredstvi, ki jih država namenja za zdravstvo. Že doslej so imeli izvajalci zdravstvenih storitev oz. zavarovane osebe več predlogov in potreb (že doslej smo imeli v nekaterih dejavnostih čakalne dobe daljše od dopustnih), kot je bilo razpoložljivih sredstev zdravstvenega zavarovanja – pa smo bili v obdobju gospodarske rasti. Z gospodarskim obratom bo prihodkov manj, potrebe in vrednosti storitev pa se bodo povečale. Z istim obsegom sredstev teh potreb ne bo mogoče pokriti. Rešitev je torej več sredstev, katerih vir je lahko državni proračun, morda višja prispevna stopnja ali kaj drugega.

V7: Zanima me ali ste pri ePosvetu imeli v mislih tudi zobozdravnike? Torej, če kot zobozdravnik lahko preko ePosveta kontaktiram specialiste kot so paradontolog ,maksilofacialni kirurg , …

Odgovarja NIJZ: Za delovanje rešitve  ePosvet mora biti izvajalec vključen v sistem eNapotnica, eNaročanje in imeti zagotovljene pogoje za dostop na Centralni register podatkov o pacientih (CRPP). Iz trenutno veljavnega VZS šifranta povzemam, da sta za e-posvete na področju zobozdravstva aktivni šifri ePosvet za področje maksilofacialne kirurgije in ePosvet za področje dentalne medicine. Podlaga za e-posvete v zobozdravstvu je torej v sistemu eZdravje vzpostavljena.

V8: Ali se rešitev, ki jo predstavil dr. Stepanovič lahko uporablja tudi kot elektronska pošta med zdravnikom in pacientom in ali se zapisani pogovor zapiše avtomatsko v elektronsko kartoteko pacienta?

Odgovarja HealthDay.si: Sodobne rešitve morajo omogočati tudi varno komunikacijo, ter integracijo v elektronski zdravstveni karton pacienta. Pri tem je pomembno poudariti, da sta tako varna komunikacija kot elektronski zdravstveni karton tudi del infrastrukture eZdravja, ki ga upravlja NIJZ. Po našem vedenju je tudi zaradi uvajanja projektov eRecept, eNapotnica in drugih stopnja integracije različnih rešitev različnih ponudnikov iz leta v leto višja. Ali smo že dosegli nivo, ki je hkrati tudi uporabniku čimbolj prijazen, pa je zagotovo naslednje vprašanje.

Konkretno rešitev predstavljena na posnetku omogoča varno komunikacijo, na trgu je že nekaj tovrstnih rešitev.

V9: Pri pregledu ponudnikov pogrešam podjetje ********

Odgovarja HealthDay.si: Podjetje, ki je bilo navedeno v vprašanju, je bilo omenjeno v komentarju na samem webinarju, sama predstavitev ponudnikov je bila dopolnjena in posneta naknadno, tako da zdaj vključuje popravke.

V10: Hvala za uporabna predstavitvena predavanja. Ali mogoče veste če podjetje ****** nudi videoposvet v svoji rešitvi.

Odgovarja HealthDay.si: Spoštovani udeleženec webinarja (ime imamo), vprašali bomo podjetje, ki ste ga navedli in vam bomo odgovorili zasebno.

V11: Predvidevam, da razvijalcev aplikacij danes ni prisotnih, vendar me vseeno zanima koliko od teh produktov/platform ima definicijo medicinskega pripomočka. Če niso medicinski pripomočki, kako so drugače definirani? Kot SW ali...?

Odgovarja HealthDay.si: Na webinarju je bilo prisotnih poleg 117 zdravnikov tudi večina slovenskih razvijalcev aplikacij. Po našem vedenju, večina produktov še nima ustrezne certifikacije medicinskega pripomočka, a nekatera podjetja to vendarle tudi že urejajo. V HealthDay.si zagovarjamo, da bo uredbo MDR (Medical Device Regulation), ki bi morala začeti veljati v maju 2020, a je zdaj zaradi korone prestavljena na 2021, potrebno upoštevati.

V12: Ali se lahko podatke in geslo pošlje v enem koraku. Ali je potrebno to narediti v dveh korakih.

Odgovarja NIJZ: Vsekakor je priporočljivo podatke in geslo poslati po dveh ločenih kanalih. Npr. podatke po e-pošti (če so občutljivi podatki, naj bodo šifrirani), geslo pa po telefonu ali SMSju.

V13: Ali je komunikacija s pacienti preko (navedena rešitev enega razvijalcev) mogoča, varna in ustreza varovanju podatkov.

Odgovarja NIJZ: Izraz »varna« storitev, rešitev ali aplikacije se pogosto uporablja preveč splošno in uporabniku ne pove kako konkretno so podatki zavarovani. Praviloma pa morajo biti vključeni naslednji mehanizmi: šifriran prenos podatkov, avtentikacija uporabnikov (npr. z uporabniškim imenom in geslo ali s kvalificiranim digitalnim potrdilom) ter sledljivost glede obdelave podatkov.

V14: Obravnava pacienta na daljavo je primerna tudi za izvajanje prvih pregledov za specialistično zobozdravniško oskrbo. Ali je omenjena platforma primerna tudi za področje zobozdravstva?

Odgovarja HealthDay.si: Ocenjujemo, da te možnosti že obstajajo in so bile na webinarju tudi predstavljene. Posameznega ponudnika vam v tem odgovoru ne moremo izpostaviti, sodelujemo pa z večino.

V15: ePosvet je zelo dobra rešitev in jo redno uporabljam. Problem vidim samo v tem ,da specialisti sek. nivoja ne vidijo/ne vedo, da tudi mi dodajamo dokumente v Centralni register podatkov o pacientih (CRPP), ki so pomembni za e posvet.

Odgovarja HealthDay.si: V HealthDay.si vidimo izobraževanje kot eno pomembnejših nalog v svojem delovanju. Menimo, da bi CRPP in njegovo vlogo moral poznati vsak zdravnik in vsaka sestra, vemo pa tudi, da je ne. Poudariti želimo, da je CRPP izjemno pomemben povezovalni člen v informatizaciji vseh procesov v zdravstvu. Tu bo potrebno sodelovanje vseh.

V16: Kdaj bo zVEM na mobilnih napravah za pacienta?

Odgovarja NIJZ: O tej možnosti se je že razmišljalo, vendar zaenkrat odločitev ali iti v razvoj mobilne aplikacije še ni bila sprejeta. S tem je namreč povezanih kar nekaj izzivov, ki bi lahko, če se jih ustrezno ne reši, povzročili uporabnikom več težav kot koristi. Sam razvoj aplikacije ni težaven, je pa zato precej večji izziv vzdrževanje, ki mora biti celovito in dolgoročno. Brez tega bi aplikacija postala zelo hitro zastarela in predvsem ne dovolj varna za obdelavo občutljivih podatkov.

V Ljubljani , 2.6.2020

Podporniki HealthDay.si

zavarovalnice.png

Ustanovitelji

ustanovitelji.png